Anasayfa / Genel / Binaları Masalsılaştıran Sanat Akımı: Art Nouveau

Binaları Masalsılaştıran Sanat Akımı: Art Nouveau

1890-1910 yılları arasında bütün Avrupa’yı etkisi altına almış olan romantik, bireyselci bir süsleme akımı Art Nouveau. Mimariden mobilyaya hayatın birçok alanını etkileyen bu önemli sanat akımının tarihine ve gelişimine göz atıyoruz.

19.yüzyılın ortasından başlayarak J. ruskin ve W. morris gibi düşünürler “biçimsel ve artistik” anarşiden kurtulmak amacıyla bireyselci girişimlere başladılar. Morris’in düşünceleri Avrupa’da “art nouveau”nun başlangıç noktasıdır. Eklektisizmin, yani eski üslupların taklidinin karşısına yine bir üslup yaratma amacıyla çıkan “art nouveau”nun kuramcısı Henry Van de Velde “nesnenin rasyonel strüktürü ve gereçlerin kullanılışında ön yargılara sapmayan bir mantığı” övüyor ve “yapım sürecini içtenlikle ve övünerek göstermeyi” öğütlüyordu.”Art nouveau” genç mimar Victor Horta’nın Brüksel yakınındaki Uccle’de yaptığı ev ile birdenbire ortaya çıkmış ve Henry Van de Velde tarafından yaygınlaştırılmıştır.

İlkin Belçika’da ortaya çıkan bu akım Fransa’da “style nouille” veya 1899’da Paris metrosunun süslü girişlerini yapmış olan mimar H. Guimard’ın adından dolayı “style guimard”, İspanya’da modernismo, Almanya’da jugendstil, Avusturya’da sezession, İtalya’da stile liberty adı altında yürürlükte kalmıştır. İskoçya’da geometrik biçimlerden oluşan bir art nouveau doğmuştur: mackintosh üslubu.

Art nouveau 19. yüzyıl sonunda Osmanlılarda da saray mimarı Raimondo D’aronco’nun etkisiyle benimsenmiştir (örn. karaköy’deki mescit, beşiktaş serencebey’deki türbe).

Şey Zahir türbesi.

Geçmişten esinlenmeyerek özgün bir üslup yaratmaya çalışan art nouveau’da birbirini izleyen akıcı biçimler, simetri içinde asimetri görülür. Grafik ve resimden başlayarak halıcılık, heykel ve mobilyadan mimarlığa kadar sanatın bütün kollarını içine alan “art nouveau” mimari strüktür ve planlama ile ilişki kurmadan yalnızca estetik bir davranış halinde gelişmiş ve daha çok süslemede kalmıştır.

Art nouveau süslemesi başlıca lale gibi bitkilerin veya böceklerin duyargalarının biçimlerine dayanan çizgilerin ve biçimlerin cömertçe kullanılmasından ibaret kalmıştır.

Binayı masalsılaştırmanın akımıdır art nouveau.

Dünya standart kalıplarda sıkışıp kalmıştır, ve bu sıkıcı dünyayı kurtaracak olan bir grup cengaver mitoloji ‘dir, Orta dünya’dır, bütün bunları dünyada canlandırmaya karar vermişlerdir.

(bkz: victor horta)
(bkz: hector guimard)
tabii ki (bkz: antoni gaudi)
(bkz: charles rennie mackintosh)
(bkz: otto wagner)
(bkz: joseph maria olbrich)
(bkz: friedensreich hundertwasser)
ve türkiye’den de ; (bkz: raimondo d’aronco)

Hayalperest ve cesur adamlar bu akımın öncüleri olmuşlardır. Tabi onlara bu anlamda maddi finansman sağlayan ve sanatı gerçek anlamda takdir edebilmesini bilen kişileri/kurumları da unutmamalı. Memleketimizde İstanbul’da Maçka, Tünel,Nişantaşı, Yıldız, Gümüşsuyu semtleri civarlarında çeşitli örnekleri görülebilir.

(bkz: botter apartmanı) (bkz: şeyh zafir türbesi)

Kaynak:  www.bundlehaber.com

 

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar işaretlenmelidir *

*